Buksuojanti techninės apžiūros tvarka kertasi su verslininkų interesais

Keisčiausia pastarojo meto sąmokslo teorija – taip į įtarimus atsiliepia techninės apžiūros (TA) įmonių asociacija „Transeksta“, kai vairuotojai žeria kaltinimus dėl Lietuvoje nepripažįstamos užsienyje galiojančios automobilių techninės apžiūros.

Redakcijos šaltinių pateikti skaičiavimai rodo, kad grupelė verslininkų, valdančių TA įmones Lietuvoje, patirtų milijoninius nuostolius, jei nuo gegužės 20 d. įsigaliojusi tvarka nebuksuotų ir neveiktų tik „ant popieriaus“, kaip dabar.

Sąmokslo teorija ar verslininkų interesai?

Žinią, kad Lietuvoje nuo gegužės 20 d. bus pripažįstama Europos ekonominės erdvės (EEE) valstybėse atlikta TA, daugelis vairuotojų sutiko džiugiai.

Remiantis šia tvarka, iš užsienio atvežtam automobiliui, turinčiam galiojančią TA, Lietuvoje nereikia atlikti analogiškų procedūrų, taigi vairuotojai neturėtų mokėti du kartus už tą pačią paslaugą.

Tačiau situacija priešinga – vairuotojai nuolatos susiduria su problema, kai nepripažįstama iš užsienio atvežtos transporto priemonės galiojanti TA, ir yra priversti pakartotinai ją atlikti Lietuvos TA įmonėse, kurias vienija asociacija „Transeksta“.

Pastaroji asociacija kratosi vairuotojų įtarimų, nors šią tvarką nuo pat pradžių kritikavo, taip pat neatsakė į redakcijos klausimus, ar dėl to asociacijos nariai patirtų tiesioginių nuostolių bei ar turi interesų, kad ši tvarka neveiktų.

LIETUVOJE NEPRIPAŽĮSTAMA UŽSIENYJE ATLIKTA TECHNINĖ APŽIŪRA: KIENO AUSYS UŽ TO KYŠO?

Atsitiktinumas ar ne, bet, spalio 15 d. duomenimis, Lietuvoje pripažinta vos 21-os transporto priemonės TA, atlikta užsienyje, kai kiekvieną mėnesį mūsų šalyje pirmą kartą įregistruojama apie 15–16 tūkst. naudotų automobilių.

Vairuotojai pripažįsta, jog sakyti, kad naujoji tvarka visiškai neveikia, negalima, tačiau žvelgiant į statistiką susidaro įspūdis, kad ji veikia tik „ant popieriaus“.

Nežinia ir tai, kodėl VĮ „Regitra“ visiškai nefiksuoja statistikos, kiek vairuotojų kreipiasi dėl užsienio TA pripažinimo Lietuvoje, taip pat skaičių, kiek po kreipimosi TA nebuvo pripažinta. Galbūt tokia statistika atskleistų nemalonią situaciją?

Redakcijos turimi šaltiniai teigia: jei į Lietuvą iš EEE šalių atvežtiems automobiliams būtų pripažįstama užsienyje galiojanti TA, Lietuvoje šios procedūros pakartotinai atlikti nereikėtų.

Nereikėtų TA atlikti Lietuvoje – nereiktų susimokėti už šią paslaugą. Nereiktų susimokėti – TA įmones valdantys verslininkai, šaltinių skaičiavimais, patirtų milijoninius nuostolius.

Kokius skaičius atrado?

Remiantis „Transekstos“ tinklalapyje pateikta informacija, privalomosios TA kainos nustatomos pagal transporto priemonės klasę ir kuro rūšį.

Pagrindinės TA kainos:

• Lengvųjų automobilių, kai kuro rūšis – benzinas, – 14,48 euro;

• lengvųjų automobilių, kai kuro rūšis – dujos, – 23,46 euro;

• lengvųjų automobilių, kai kuro rūšis – dyzelinas, – 18,25 euro;

• lengvųjų automobilių pakartotinės TA kainos priklauso nuo pirminės TA metu nustatytų trūkumų ir svyruoja nuo 2,03 iki 7,24 euro;

Ne paslaptis, kad mūsų keliais daugiausia važinėja dyzelinu varomi lengvieji automobiliai. Jie sudaro apie 70 proc. bendro autoparko, kiek daugiau nei 20 proc. – benzinu varomi automobiliai, apie 8 proc. – benzinu, dujomis.

Tokios tendencijos nesikeičia jau kurį laiką: vidutiniškai kas mėnesį Lietuvoje pirmą kartą įregistruojama apie 15–16 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių, įvežtų iš užsienio, kurių didžiąją dalį – apie 70 proc. – sudaro dyzeliniai automobiliai.

Sudarė bendrą vaizdą

Šaltinių teigimu, apskaičiuoti galimus TA atliekančių įmonių nuostolius dėl iš EEE šalių įvežtų transporto priemonių TA pripažinimo Lietuvoje nėra lengva, bet susidaryti bendrą vaizdą – nesunku.

VĮ „Regitra“ nerenka jokių duomenų, kiek asmenų kreipiasi į juos dėl tokios galimybės, taip pat neturi duomenų, kiek apytiksliai į Lietuvą įvežama automobilių su galiojančia užsienio TA.

Tačiau žinant pirminius duomenis – TA kainą, automobilių pasiskirstymą pagal degalų rūšį, kas mėnesį pirmą kartą įregistruojamų automobilių skaičių – atlikti preliminarūs skaičiavimai skirtingais aspektais.

Pavyzdžiui, kokie galimi TA atliekančių įmonių nuostoliai, jei 20 proc. pirmą kartą registruojamų transporto priemonių turėtų galiojančią užsienio TA ir ji būtų pripažįstama, todėl Lietuvoje tos pačios procedūros nebereikėtų kartoti.

Taip pat galimi nuostoliai, jei įvežtų automobilių dalis su galiojančia TA sudarytų 30, 40, 50, 60 ir 70 proc.

Gauti skaičiavimai:

  • 70 proc. – ~192 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • 60 proc. – ~165 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • 50 proc. – ~137 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • 40 proc. – ~110 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • 30 proc. – ~82 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • 20 proc. – ~55 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį.
Kone pusei automobilių tenka atlikti pakartotinę TA

Asociacijos „Transeksta“ atstovo teigimu, atlikti pakartotinę TA tenka kone pusei iš užsienio įvežtų automobilių.

„Šiuo metu atliekant į mūsų šalį įvežtų automobilių patikrą, teigiamą išvadą pirmuoju bandymu gaudavo apie 57 proc. transporto priemonių“, – teigė asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.

Vadinasi, vidutiniškai 43 proc. transporto priemonių tenka atlikti pakartotinę TA, kurios kaina, anot asociacijos, priklauso nuo pirminės techninės apžiūros metu nustatytų trūkumų ir svyruoja nuo 2,03 iki 7,24 euro.

Remiantis pateiktais skaičiais, TA įmonės patirtų dar didesnių nuostolių, jei 43 proc. įvežtų automobilių tektų atlikti pakartotinę TA.

Taigi, jei 70 proc. įvežtų automobilių turėtų galiojančią užsienio TA ir ji būtų pripažįstama Lietuvoje, taip pat 43 proc. nereiktų atlikti pakartotinės TA, techninių apžiūrų įmonės patirtų nuo 201 iki 226 tūkst. eurų nuostolių per mėnesį.

  • Jei 60 proc. – 172–193 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • jei 50 proc. – 144–161 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • jei 40 proc. – 115–129 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • jei 30 proc. – 86–97 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį;
  • jei 20 proc. – 58–65 tūkst. eurų nuostolis per mėnesį.

Nuostoliai gali ir dar labiau padidėti, jei TA pakartotinai reikėtų atlikti trečią ar ketvirtą kartą. Tokių atvejų procentas nėra didelis, bet jis egzistuoja.

Pateikti skaičiavimai – tik preliminarūs, jei nuo gegužės 20 d. įsigaliojusi tvarka veiktų ne „ant popieriaus“.

Tačiau dabar verslininkai, valdantys TA įmones, susirenka garantuotas pajamas, nes vairuotojai priversti pakartotinai TA atlikti Lietuvoje ir už tai dar kartą susimokėti.

Milijoniniai nuostoliai per metus

Preliminariais skaičiavimais, TA įmonės dėl nuo gegužės 20 d. įsigaliojusios tvarkos galėtų patirti nuo 0,69 iki 2,71 mln. eurų nuostolį per metus, jei būtų pripažįstama iš EEE šalių įvežtų transporto priemonių TA ir jos nereikėtų pakartotinai atlikti Lietuvoje.

Skaičiai per metus:

jei 70 proc. įvežtų transporto turėtų galiojančią užsienio TA ir jos nereikėtų atlikti Lietuvoje, TA įmonės patirtų nuo 2,41 iki 2,71 mln. eurų nuostolį per metus;

  • jei 60 proc. – 2,06–2,32 mln. eurų nuostolis per metus;
  • jei 50 proc. – 1,73–1,93 mln. eurų nuostolis per metus;
  • jei 40 proc. – 1,38–1,55 mln. eurų nuostolis per metus;
  • jei 30 proc. – 1,03–1,16 mln. eurų nuostolis per metus;
  • jei 20 proc. – 0,69–0,78 mln. eurų nuostolis per metus.

Primename, kad TA įmones vienijanti asociacija „Transeksta“ neatsakė į redakcijos klausimą, ar asociacijos nariai patirtų tiesioginių nuostolių, jei Lietuvoje būtų registruojama vis daugiau naudotų transporto priemonių su galiojančia užsienio TA ir jos nereikėtų atlikti Lietuvoje, taip pat ar turi interesų, kad ši sistema buksuotų.

Tačiau šaltinių pateikta informacija atskleidžia, kad dėl šios tvarkos TA įmonės patirtų milijoninius nuostolius.

Tomas Juškėnas | Alfa.lt

Komentuoti

Skaityti komentarus