0 prom. visiems vairuotojams: ar sulauksime Lietuvoje to artimiausiu metu?

Vos tik įvyksta girto vairuotojo sukelta tragiška avarija, netrūksta politikų, prabylančių apie poreikį įvesti 0 promilių įstatymą. Pastaruoju metu nėra tokių eismo įvykių – nėra ir diskusijų bei populistinių siūlymų.

Panašu, kad net ir patys valstiečiai, savo rinkiminėje programoje žadėję sumažinti leistiną promilių normą iki minimumo, jau išsižadėjo savo idėjos.

Alfa.lt kalbintas parlamentaras Stasys Šedbaras patikino, kad artimiausiu metu diskusijų šiuo klausimu tikrai neplanuojama. Na, nebent vėl įvyktų tragiškas incidentas, paženklintas alkoholio kvapeliu.

Žadėjo, bet ir liko pažadais

Idėja įvesti 0 promilių įstatymą kartas nuo karto lyg feniksas pakyla iš pelenų ir vėl pabyra į dulkes. Dar 2015 m. tuometis vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis įregistravo įstatymo projektą, kuriuo būtų įvesta 0,0 prom. riba visiems vairuotojams be išimties.

„Manau, kad pagaliau turime žengti šį žingsnį. Tai būdas efektyviau kovoti su asmenimis, kurie vairuoja būdami neblaivūs, taip pat norime formuoti vairuotojų įpročius bei visuomenės požiūrį, kad alkoholio vartojimas ir vairavimas yra tiesiog nesuderinami dalykai. Jei yra nors kiek alkoholio – vairo nebus“, – anuomet kalbėjo S. Skvernelis.

Visgi šiai idėjai nebuvo lemta tapti kūnu ir ji atgulė į ministerijos vadovo stalčių. Tačiau ji atgijo prieš pat paskutinius Seimo rinkimus, kuomet pasikinkę blaivybės žirgą į parlamentą susiruošė to paties S. Skvernelio ir Ramūno Karbauskio vedini valstiečiai-žalieji.

„Stiprinsime vairavimo apsvaigus prevenciją. Sieksime iki nulio mažinti leistiną alkoholio promilių kraujyje ribą visiems vairuotojams, skatinsime modernių automatinių apsvaigimo fakto nustatymo sistemų su veido atpažinimu diegimą, įpareigojimą gydytis pažeidus taisykles ir kt., stiprinsime atsitiktinio vairuotojų testavimo praktikos taikymą“, – teigta partijos programoje „Darni Lietuva“.

Visgi tapęs premjeru šios idėjos S. Skvernelis išsižadėjo. Atsisėdęs į ministro pirmininko kėdę politikas LRT radijui jau teigė, kad atvejai, kai vairuotojai nedaug viršija 0 promilių ribą, „nesudaro reikšmingos įtakos“, todėl yra logiška palikti galiojančią tvarką, t. y. 0,4 prom.

Efekto neduotų

Idėja įvesti 0 promilių visiems vairuotojams dar atgijo 2018-ųjų pavasarį, kai girtas „CityBee“ vairuotojas tėškėsi į „Toyotą“ ir mirtinai traumavo joje sėdinčią jauną merginą.

Tiesa, tuomet bendražygių R. Karbauskio ir S. Skvernelio nuomonės dėl minėto įstatymo poreikio išsiskyrė. Premjeras laikėsi savo nuomonės, kad ribos sumažinimas efekto neduos, R. Karbauskis buvo įsitikinęs priešingai.

Visgi ši idėja vėl liko nerealizuota, o vietoje to dar garsiau pradėta kalbėti apie alkospynų poreikį automobiliuose. Tai buvo paskutinis kartas, kada tiek Seime, tiek žiniasklaidoje buvo plačiau aptarinėjamas 0 promilių įstatymo projektas.

Ar laukiama dar vieno tragiško eismo įvykio, kuris paskatintų šias diskusijas? Panašu, kad taip. Visgi Alfa.lt kalbintas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto vicepirmininkas S. Šedbaras įsitikinęs, kad net ir tuomet siūlymas nebus priimtas, kadangi tai tiesiog neduotų norimo efekto.

„Problema yra ne čia. Pažiūrėkime į statistiką, kas vyksta sekmadieniais ar kitomis savaitgalio dienomis. Tai būna fiksuojama 1,5, dvi ar netgi daugiau promilių pas vairuotojus.

Čia yra problema ir kaip ją išspręsti, kyla klausimas. Su 0,4 promilės ar su nulinėmis promilėmis tas visiškai neturi reikšmės“, – įsitikinęs parlamentaras.

Sugrįžti prie klausimo neplanuojama, nebent…

S. Šedbaras patikino, kad Seimo pavasario sesijoje ir apskritai artimiausiu metu 0 promilių klausimo neplanuojama svarstyti. Nebent tą gali paskatinti susiklosčiusios aplinkybės, pavyzdžiui, dar vienas girto vairuotojo sukeltas tragiškas incidentas ar artėjantys rinkimai.

„Teisės ir teisėtvarkos komiteto, nes tai jo žinioje yra šis klausimas, darbo eigoje (numatyta svarstymų – red. past.) tikrai nėra. Jeigu įvyktų koks nors ekstra atvejis, tai gali būti. Ypač kai kurių kandidatų į prezidentus siūlymai gali būti. Tikrai neatmesčiau to. Bet šiaip jau daugybę kartų komitetas yra svarstęs šį klausimą, turi savo aiškią nuostatą ir manome, kad tokie siūlymai yra beprasmiški“, – komentavo S. Šedbaras.

Jis taip pat atskleidė, kad ne kartą svarstant 0 promilių įstatymo projektą buvo remiamasi užsienio šalių patirtimi: „Mes esame jau anksčiau prieš kelias kadencijas darę tyrimą, kaip Europoje yra. Yra kai kur 0 promilių, britai turi berods 0,8 promilės. Ir jie sako, kad nuo 0,9 promilės kažkas pradeda jaustis, nors čia labai yra individualu. O dauguma kitų šalių turi 0,4 promilės.

Aš taip spėju, kad jie tiesiog pjauna per pusę šią ribą, o kai kas ją dar sumažino iki 0,2 promilės. Tai jeigu jau įrodyta mokslo, kad nuo 0,8 promilės kažkas prasideda žmogaus organizme, tai 0,4 promilės, 0,2 ar visiškas 0, matyt, problemos nesudaro. Visos tragiškos avarijos, žūtys dažniausiai būna virš vienos promilės ir dėmesį reikia kreiptį į šitą aspektą“.

Politikas taip pat išjuokė kolegos Gintaro Vaičekausko 2017 m. siūlytą idėją leistiną promilių ribą padidinti iki 0,5 prom. Pasak S. Šedbaro, tokiu būdu G. Vaičekauskas galimai tiesiog norėjo papildyti savo įregistruotų projektų sąrašą dėl statistikos.

Marius Monkevičius | Alfa.lt

Naujienos iš interneto

Komentuoti

Skaityti komentarus