„Dieselgate“ skandalo tęsinys: melagingas algoritmas – melagingame algoritme?

2015 metais išaiškėjęs Volkswagen grupės išmetamųjų dujų emisijų klastojimo skandalas Volkswagen, Audi, Skoda ir Seat (ir Porsche) Europoje, kitaip nei JAV, pradėjo tirpti su sąlyginai mažais nuostoliais gamintojui.

Viskas būtų ne taip ir blogai, tačiau praeitą savaitę paskelbtos Diuseldorfo apylinkės (Vokietija) teismo išvados, panašu neleis visko užmiršti taip greitai: „Dieselgate“ programinė įranga, didele dalimi išsprendžianti nuslėptą azoto oksidų (NOx) emisijos problemą (tuo pačiu gadinanti variklius, didinanti kuro sąnaudas bei dažnai sumažinanti variklių galingumą), savyje turi kitą, vėlgi taršos rodmenis klastojančią programinę įrangą.

Tiksliau, variklių išmetamosios dujos „valomos“ tik esant tam tikrai lauko temperatūrai.

Išleisdama „Dieselgate“ programinės įrangos atnaujinimus skandalo paveiktiems dyzeliniams varikliams, „Volkswagen AG“ tikėjosi tokiu būdu pradėti savo gėdingo (ir didele dalimi pateisinamo – aut. past.) taršos duomenų klastojimo laikotarpio pabaigą.

Verta paminėti, jog „Volkswagen AG“ – ne vienintelis automobilių gamintojas, maskavęs savo gaminamų variklių tikruosius taršos duomenis nelegalios programinės įrangos pagalba.

Daugiau apie „Dieselgate“ ir kitus rodmenis klastojusius gamintojus – čia.

NEMATOMA „DYZELGEITO“ SKANDALO PUSĖ: KO NESUŽINO EILINIAI VAIRUOTOJAI IR KOKIA TO KAINA?

Kas nutiko šįkart?

Byloje AZ 70 166/18 buvo nagrinėjama, kaip automobilyje Volkswagen Tiguan 2.0TDI (EA189 variklių karta) su tarša „tvarkosi“ nauja „Dieselgate“ programinė įranga, turėjusi grąžinti šio, kaip ir šimtų tūkstančių kitų skandalo paliestų automobilių azoto oksidų emisijas į anksčiau deklaruotas ribas.

Paaiškėjo, jog naujai sukurta išmetamųjų dujų švarinimo sistema dirba algoritmu, paremtu taip vadinamu „temperatūrinių langų“ principu: ji veikia tik 10-32 laipsnių Celsijaus aplinkoje, t.y. jei lauko temperatūra yra žemesnė, arba aukštesnė nei minėta – ji paprasčiausiai neveikia.

Minėtas Diuseldorfo apylinkės teismas nustatė, jog programinėje įrangoje, sumontuotoje vietoje turinčios apgaulingą algoritmą, yra kitas apgaulingas algortimas, vėlgi klastojantis realią aplinkos taršą.

Gamintojas savo ruožtu neinformavo savo klientų, jog minėta „draugiškesnė aplinkai“ variklių programinė įranga veikia tik tam tikrame išorės temperatūros diapazone.

Po šios teismo išvados, labai tikėtina, jog „Dyzelgeito“ skandalas ir su juo susijusios kompensacijos vartotojams įgaus naują pagreitį: nemaža dalis vartotojų, 3 metų laikotarpyje atvykusių pagal kvietimą įsirašyti „programinės įrangos, išsprendžiančios taršos problemas“ greičiausiai gaus pinigines kompensacijas arba galės grąžinti automobilius gamintojui dėl klaidingo informavimo arba neinformavimo apie problemą bei jos sprendimą ir šalutinius poveikius.

Kaip tai paveiks vartotojus Lietuvoje – kol kas nežinoma.

„Volkswgen AG“ nenaudai, minėta teismo išvada apie „melagingą algoritmą melagingame algoritme“ buvo paskelbta visai netrukus po to, kai gamintojo dyzelinių variklių vystymo skyriaus vadovas Sebastianas Vilmanas (Sebastian Willmann) entuziastingai pristatė naujausią kompanijos 2.0TDI dyzelinį variklius kodiniu pavadinimu EA288 EVO, kaip „visiškai švarius ir itin ekonomiškus“, atitinkančius naujausią griežtąjį Euro6d-Temp standartą.

Kas suinteresuotas skandalo eskalavimu?

Nereikia būti itin įžvalgiu, kad iš turinio konteksto ir intensyviausiai naujausias teismų išvadas platinančių portalų adresų suprasti, kas labiausiai suinteresuotas šių žinių platinimu.

Mūsų turima informacija, dar 2016 metais „Volkswagen AG“ atsakingas pareigas užimantys darbuotojai pirštais ir aiškiomis užuominomis rodė į tą patį garsų elektromobilių gamintoją, labiausiai prisidėjusį prie „Dyzelgeito“ skandalo eskalavimo, tyrimų finansavimo bei situacijos viešinimo žiniasklaidoje.

Bėda tame, jog šiandien teismų ir ekspertų išvados – tai nebe privačių portalų retorika, o reali grėsmė koncerno ateičiai. Tuo tarpu kiti gamintojai, taip pat klastoję variklių taršos rodmenis, lieka šešėlyje.

Situaciją galima interpretuoti įvairiai, tačiau labai tikėtina, jog Volkswagen AG „Dyzelgeito“ skandalas – tai visų pirma suinteresuotų grupių konfliktas.

Naujienos iš interneto

Komentuoti

Skaityti komentarus