Įspėja dėl TA monopolio ardymo: suteikus galimybę servisams – baigsis blogai

Techninės apžiūros (TA) įmones vienijanti asociacija „Transeksta“ kritikuoja vidaus reikalų ministro Eimučio Misiūno pasiūlytas pataisas naikinti šiuo metu esantį TA monopolį ir suteikti galimybę servisams.

Vairuotojų portalas „autobanas.lt“ pateikia asociacijos nuomonę. Teigiama, kad TA liberalizavimas ne tik nepadidintų konkurencijos, tačiau šalies keliuose kaip tik padaugėtų techniškai netvarkingų automobilių.

Dalins TA kam nori?

Anot asociacijos, radikaliai keisti TA sistemą siūlantys politikai, kaip įprasta tokiais atvejais tikina, esą nėra pagrįstų duomenų apie galimas (tikėtinas) neigiamas pasekmes priėmus teikiamas įstatymų pataisas.

Tradiciškai teigiama, esą liberalizavus technines apžiūras korupcijos apraiškų transporto priemonių techninių apžiūrų sistemoje sumažės, o kriminogeninė situacija nepakis, o teikiamos įstatymo pataisos užtikrins skaidrumą ir galimybę įmonėms konkuruoti transporto priemonių techninių apžiūrų paslaugų teikimo srityje, sistema taps „patogesnė, kokybiškesnė ir prieinamesnė vartotojui“.

Asociacijos teigimu, su pastaruoju teiginiu iš tiesų sunku nesutikti – gauti bet kokio automobilio „indulgenciją“ pernelyg nesukant galvos dėl realios jo techninės būklės artimiausiame servise neabejotinai būtų patogu.

Juo labiau, kad kai kurie mašinų remontininkai ankstesnėse diskusijose yra siūlęsi TA atlikinėti nemokamai: pinigus jie uždirbtų pardavinėdami ir keisdami apžiūros metu „išbrokuotas“ detales.

Kitaip tariant neišvengiamai iškiltų didžiulis interesų konfliktas tarp valstybės deleguotos funkcijos ir pagrindinio automobilių remonto įmonių siekio gauti kuo daugiau pajamų susijusių su remontu bei detalių prekyba.

Kad viskas galimai klostysis pagal tokį scenarijų, anot asociacijos, liudija kaimyninių šalių patirtis: Lenkijoje ir Estijoje liberalizavus techninės apžiūros sistemas iš pirmo karto TA kontrolierių „palaiminimą“ gauna bemaž 96 – 98 proc. automobilių (Lietuvoje – 52 proc.).

T. y. daugeliu atvejų techninė apžiūra virto formalumu ir paprasčiausiu TA dokumentų pardavinėjimu. Be to, šalyse, kuriose teisė dalinti TA lipdukus suteikiama visiems norintiems, patikros kainos stipriai išaugo.

Laukia kainų šuolis?

Asociacijos „Transeksta“ prezidentas Rimantas Didžiokas, analizavęs šias problemas Estijoje ir Lenkijoje pasakojo, kad kolegos atvirauja negalį sakyti „ne“ į servisą-TA stotį atriedėjusiam „kledarui“, nes bet kokiu atveju reikiamą pažymą jis gautų gretimoje gatvėje esančioje analogiškoje „kontrolės“ įstaigoje.

„Po to, kai liberalusis TA modelis buvo įdiegtas Estijoje ir Lenkijoje tenykščiai eismo saugumo specialistai ir pareigūnai, atsakingi už transporto politiką, pripažino, kad transporto priemonių parko techninė būklė nepagerėjo, o paprasčiausio TA talonų pardavinėjimo atvejų padaugėjo.

Priešingai nei prognozuota, paslaugų kainos pakilo (Estijoje daugiau nei dvigubai iki beveik 40 eurų; techninę apžiūrą ten atlikti gali 198 įmonės), nes norint atlikti visas patikros operacijas būtina investuoti į specialią įrangą, kokios tradiciniai servisai niekuomet nenaudoja.

Tai ypač akivaizdu kalbant apie sunkiojo transporto techninės būklės patikrą. Mažesniuose miestuose gali visai nelikti įmonių, atliekančių sunkvežimių ir autobusų technines apžiūras“, – konstatavo R. Didžiokas.

Uždarys rajonines TA stotis?

Anot asociacijos, šiuo metu Lietuvoje daugelis nuo didžiųjų šalies miestų nutolusių TA stočių (iš visų jų yra 68) dėl mažo transporto srauto yra nuostolingos, ir dirba tik todėl, kad tie nuostoliai dengiami centralizuotomis lėšomis, uždirbamomis moderniose technologinėse linijose, kur efektyviai panaudojama technika ir pasiekiamas aukštas kontrolierių darbo našumas.

Tikėtina, kad nereguliuojant techninės apžiūros vykdytojų skaičiaus naujosios TA stotys telktųsi didžiuosiuose miestuose. Esą dėl šios priežasties mažėtų dabartinių sistemos narių pajamos, išlaikyti ar užtikrinti nustatytą techninį lygį nuostolingai dirbančius TA centrus periferijoje būtų neįmanoma.

Asociacijos nuomone, tikėtina, kad mažosios patikros stotys būtų likviduotos, o jų vietoje neatsirastų alternatyvų – naujų kontrolės centrų, nes tai tiesiog nerentabilu. Drauge tai sudarytų prielaidas didėti socialinei įtampai, nes nemažam skaičiui automobilių savininkų iki kelių kartų padidės atstumas iki artimiausios techninės apžiūros stoties.

Kita vertus, jei įmonių, vienodai atitinkančių teisės aktų reikalavimus, bus labai daug, o atstumas iki artimiausios techninės apžiūros atlikimo vietos vos keli šimtai metrų, neišvengiamai atsiras rizika dėl tokių įmonių atliekamo automobilių techninės būklės įvertinimo objektyvumo ir skaidrumo, siekiant pritraukti kuo daugiau klientų.

T. y. nekontroliuojamas techninės apžiūros stočių skaičiaus augimas padidintų vis naujų korupcijos židinių atsiradimo tikimybę ir labai apsunkintų korupcijos prevencijos vykdymą. Drauge išaugtų eisme dalyvaujančių netvarkingų transporto priemonių kiekis bei eismo įvykių rizika, įsitikinusi asociacija „Transeksta“.

Užsimojo išardyti TA monpolį

Vairuotojų portalas „autobanas.lt“ primena, kad praėjusią savaitę Vidaus reikalų ministras (VRM) Eimutis Misiūnas pristatė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (SEAKĮ) pakeitimų projekto siūlymus, kuriuo norima panaikinti techninės apžiūros monopolį.

Anot ministerijos, techninės apžiūros įmonėmis galės būti servisai, įgalioti automobilių atstovai, kurie turės reikiamą įrangą techninei apžiūrai atlikti.

Naujienos iš interneto

Komentuoti

Skaityti komentarus