Kelininkų istorija: parodė traktorius, kuriais Lietuvoje tiesė kelius

Šimtamečių Kelių muziejaus eksponatų eilėje – vieni garbingiausių savo istorija traktoriai „Farmall“ („Deering“) ir „Universsal 2“ (U2). „Deering“ – ūkio traktorius, naudotas kelio tiesimo bei žemės darbuose.

Prikabinant prie jo įvairų inventorių ir veleno diržo pagalba priverčiant dirbti kitus mechanizmus traktorius galėjo atlikti įvairius darbus tiek žemės ūkyje, tiek kelių tiesime ir priežiūroje.

Jo pavadinimas „Deering“ kilo iš jį gaminusios JAV kompanijos „McCormick-Deering“ . 1831 – 1847 m. McCormickų šeima Čikagoje pradėjo gaminti žemės ūkio mašinas. 1891 m. jų įmonė susijungė su kita, ir naujas darinys tapo jungtine „McCormick – Deering“ kompanija.

1902 m. ji pakeitė pavadinimą į „International Harvester Company“ (IH) ir tapo viena stambiausių JAV traktorių ir automobilių gamybos įmone. 1926 m. JAV buvo pastatyta gamykla tobulesniam traktoriui „Farmall“ gaminti.

Jos gaminamas traktorius „Farmall“ („Deering“) labai išpopuliarėjo ne tik Amerikoje, bet ir kitose valstybėse. Todėl jo pagrindu pradėti gaminti traktoriai „Universal -2“ Rusijoje (vieną jų turi ir Kelių muziejus).

Kelių musiejus nuotr.

Įvairias jo modifikacijos gamino Leningrado, Vladimiro, Stalingrado ir Charkovo gamyklos. Traktoriaus žibalinio-karbiuratorinio variklio galingumas 22 AG(16,19 kW, traktoriaus svoris 2,10 t., greitis 7,2 km/val.

Jo rėmas ir variklis toks, kaip traktoriaus „Caterpillar – 60“. Lietuvoje šis traktorius atsirado atsirado prieš pat karą – 1939 metais.

„Dering“ modifikacija „Universal 2“ (U2) pagamintas Vladimiro traktorių gamykloje 1928 metais. Buvo naudotas kelių statybos darbuose su prikabinamu greideriu profiliuoti kelius, tankinti sankasas su prikabinamais volais, pervežti krovinius su priekaba.

Taip pat naudotas žemės ūkio darbuose. Tai – universalus traktorius. Nuo 1934 iki 1940 m. traktorius “Universal-1“ ir “Universal-2“, kurių prototipas buvo firmos “McCormick-Deering“ traktorius “Farmall“, gamino Leningrado gamykla “Krasnyj Putilovec“.

Po karo, 1944 – 1955 m. keleto modifikacijų šie traktoriai gaminti ir Vladimiro traktorių gamykloje.

Traktoriaus žibalinio-karbiuratorinio variklio galingumas 22 AG(16,2 kW), traktoriaus svoris 2,10 t.

Pagaminta per 211 tūkstančių įvairių modifikacijų traktorių, Traktorių „Universal-2“ tarpusavio draugišku sutarimu Skuodo KT viršininkas S.Laimikis priėmė iš susivienijimo „Lietuvos žemės ūkio technika“.

Kelių musiejus nuotr.

Vėliau, pritarus VĮ „Klaipėdos regiono keliai“ direktoriui P.Kaučikui, traktorių restauravo ir paruošė muziejaus ekspozicijai vyriausias mechanikas A.Vaisiauskas ir inžinierius – mechanikas A.Kubilius.

Naujienos iš interneto

Komentuoti

Skaityti komentarus